På tide å røre på seg litt igjen? Slik får du bukt med flyskammen!

Sliter du med flyskam etter måneder med bena godt plantet på jorden? Her er noen tips før avgang:

 

  1. Skaff deg kunnskap. Hvor stort Co2-avtrykk utgjør egentlig en liten tur til Hellas? I motsetning til å tilbringe hele ferien på Hvasser #hvasseste, hvor det både er kaldt i vannet, båtfolk og flått. Som kan føre til både blærekatarr, trefotsyken og korona. Hvor mye mer miljøskadelig er ikke en lang antibiotikakur enn et kort besøk til en konkurstruet gresk øy?

 

  1. Planlegg turen godt. Start allerede i tax-free. Kjøp økologisk solkrem, gå for en svanemerket lipgloss som ikke er testet på pelsdyr, invester i munnbind sydd av permitterte tekstilkunstnere. Sørg også for en god foundation som skjuler skamrødmen ved innsjekk. (Revitalift Fly Perfect fra Norwegians invisible-shame-serie er topp!)
  2. Vær åpen om skammen. Gi beskjed til cabincrew at du sliter. De er trent til å ta seg av flyskam-rammede og gir mer enn gjerne tips om hvor mange havremelkekartonger du bør brette for å klimakompensere for strekningen Oslo-Santorini.

 

  1. Hold deg unna kunstig fremstilte skamdempere som Prosecco. Gå for Bollinger #realstuff. Husk sugerør (ikke plast!) så du slipper å ta av deg munnbindet.

 

  1. Ha en positiv dialog med deg selv. Si: jeg kjører Tesla, jeg rydder egen strandlinje, jeg resirkulerer menn og sender gode tanker.

 

  1. Pust med magen. Oppstår turbulens, for eksempel en flyvert fra en fordums shoppingtur til Dubai, eller du kjenner du må hoste, be om å få sitte litt i lotus inne hos kapteinen #såkaltcocktus. Det hjelper alltid. Spesielt hvis du er in-between-marriage. Og trenger en karantenekompis.

  1. Vær obs på eget kroppsspråk og hvordan du fremstår. Kløn litt ekstra med bagasje-tagen og unngå å reise papirfritt så alle skjønner at du ikke er noen flyfille. Spill overrasket når du blir bedt om å ta av GUCCI-beltet i sikkerhetskontrollen og «glem» gjerne en liten flaske antibac i LV-vesken #førstereis

 

  1. Reis alltid business hvis mulig. Å kunne strekke på bena, lindrer skamfølelse.

 

  1. Ikke overtolk omgivelsene. Kjenner du likevel skammen komme snikende, ta en kjapp reality-check: Husk! En langweekend til et eldgammelt vulkansk krater setter knapt footprint på den grønne løperen. Det er som en liten, nett Manolo Blahnik mot en diger, uformelig plast-crocs #chartertråkk. Happy flight!

 

 

 

 

 

Les de mest populære innleggene!